Skip links

Inschrijven bij de kamer van koophandel

Inschrijven bij de kamer van koophandel

Wanneer uw eigen bedrijf van start gaat komt er veel werk en voorbereiding bij kijken. Het inschrijven bij de Kamer van Koophandel vormt een belangrijk onderdeel van uw voorbereidingen en is tevens verplicht. Wanneer u dit niet doet overtreedt u namelijk de wet.

Wanneer kunt u zich inschrijven?

De overheid wil graag een overzicht van alle bedrijven in Nederland. Iedereen met een eigen bedrijf is er daarom wettelijk toe verplicht zich in te schrijven bij de Kamer van Koophandel. Desondanks is het moeilijk om vast te stellen wanneer er te spreken valt over een bedrijf of de uitvoer van een hobby. Voor een goede richtlijn kan er worden gekeken naar de hoeveelheid uren die worden gestopt in een hobby of bedrijf. Wanneer dit meer is dan 1250 uur per jaar dan valt er te spreken van een bedrijf. Desalniettemin moeten alle inkomsten worden doorgegeven aan de belastingdienst.

Aanvang Kamer van Koophandel

Er bestaan verschillende Kamer van Koophandel punten waar starters zich kunnen inschrijven. De KvK werkt uitsluitend op afspraak. Via hun online afsprakenplanner kunt u eenvoudig een afspraak maken om een bedrijf in te schrijven of over te nemen, een rechtsvorm te wijzigen of een functionaris in te schrijven.

Na het inplannen van een afspraak ontvangt u per mail een bevestiging. Bewaar deze bevestiging goed want deze heeft u nodig om u aan te melden bij de aanmeldzuil in het kantoor. Eenmaal aan de tafel met een KvK-medewerker dient u vervolgens een formulier in te vullen afhankelijk van het soort afspraak. Het is handig vooraf na te denken over bijvoorbeeld de verwachte inkomsten en het aantal klanten, deze gegevens zijn erg belangrijk voor de belastingdienst en dient u eveneens kenbaar te maken in het formulier.

Voor uw inschrijving bij de KvK heeft u in principe niks nodig behalve een geldig identiteitsbewijs en een bedrijfsnaam. Deze moet u namelijk aan kunnen geven bij de verwerking van de documenten voor uw bedrijf. Bovendien is het verstandig om een bedrijfsplan opgesteld te hebben. Eventuele vragen kunnen te allen tijde gesteld worden aan de KvK-medewerker. Wanneer het gesprek het einde nadert moet u een som formulieren ondertekenen en gaat u naar huis met een officieel bewijs van inschrijving.

Wijziging of uitschrijving

Bij de Kamer van Koophandel kunt u eveneens terecht wanneer wijzigingen doorgegeven moeten worden. Daarvoor moet u reeds naar de Kamer van Koop van Koophandel om de wijzigingen op formulier door te voeren. Dit kan niet telefonisch gedaan worden. Hetzelfde beleid geldt voor eventuele uitschrijvingen, ook deze kunnen niet telefonisch gedaan worden, maar enkel via een formulier.

Uitgaven

Wanneer u bedrijf staat geregistreerd bij de Kamer van Koophandel krijgt u een uittreksel mee, dit uittreksel kost 11 euro. Daarnaast worden er per regio jaarlijks kosten gerekend door de Kamer van Koophandel variërend rond de 40 á 45 euro.

Advies

Voor tips, begeleiding en ondersteuning bieden wij vakkundig en persoonlijk advies op maat voor starters die hun eigen bedrijf van een goede start willen voorzien.